Każdy detal pod kontrolą, dobre praktyki firmy Mürdter

W kwestii zapewniania jakości dostawca branży motoryzacyjnej, fima Mürdter nie pozostawia niczego przypadkowi. Każdy produkt jest kontrolowany za pomocą ramienia pomiarowego FARO. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie zagwarantować, że do klientów zawsze trafiają doskonałe elementy konstrukcyjne.

Każdego dnia inżynierowie projektowi w firmie Mürdter Metall- und Kunststoffverarbeitung GmbH zadają sobie to samo pytanie: w jaki sposób można jeszcze bardziej zredukować masę elementu, nie powodując przy tym utraty jakości? W ubiegłych latach ta wytrwałość zawsze się opłacała. Dzięki zastosowaniu ulepszonych lub zupełnie nowych procedur zawsze udawało się pozbyć kilku gramów. Jednakże projektanci firmy nigdy nie spoczywają na laurach.

Budowa lekkich konstrukcji to centralny temat w przemyśle motoryzacyjnym, jak również wśród dostawców z tej branży, do których zalicza się rodzinne przedsiębiorstwo z siedzibą w Mutlangen. „Nie można zignorować dobiegających z całego świata głosów organizacji ekologicznych oraz politycznych, domagających się zmniejszenia emisji dwutlenku węgla” – podkreśla dyrektor Normann Mürdter. „Są one skierowane przede wszystkim do konstruktorów samochodów, ale oczywiście także do nas, dostawców”. us_muerdter_01

​Kontrola jakosci ramieniem FARO ScanArm w firmie Mürdter

Mürdter ma w zanadrzu całą gamę procedur pozwalających na zmniejszenie masy komponentów produkowanych metodą formowania wtryskowego. Na przykład chemiczne spienianie termoplastycznych tworzyw sztucznych, czyli tak zwana technologia SGI. Dzięki dopracowanym koncepcjom projektowania narzędzi i produktów przedsiębiorstwo ma także możliwość zmniejszenia grubości ścianek w porównaniu z konwencjonalnymi formami wtryskowymi. Przede wszystkim jednak firma Mürdter stawia na procedurę MuCell, polegającą na fizycznym spienianiu wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych. Jako środek spieniający stosowany jest azot, który równomiernie rozprowadza się w wytopie i łatwo rozpuszcza. Wskutek tego wytop tworzywa sztucznego lepiej spływa do formy, dzięki czemu możliwa jest produkcja nawet najmniejszych elementów formowanych o ściankach grubości poniżej jednego milimetra. W zależności od elementu konstrukcyjnego możliwe jest ograniczenie masy w granicach od 6 do 30 procent, a w najlepszym przypadku nawet o 40 procent.

Oferta produktów Mürdter jest bardzo szeroka. Firma zaspokaja zapotrzebowanie na większość elementów wnętrza pojazdu – takich jak deska rozdzielcza z elementami zewnętrznymi i wbudowanymi, schowek, okładziny drzwi, kolumn i bagażnika, a także konsola środkowa. Jeśli chodzi o elementy zewnętrzne, specjaliści oferują obudowy wnęki koła, pokrywy wentylatorów i silnika, zderzaki oraz systemy klimatyzacyjne i systemy rozprowadzania powietrza. us_muerdter_02

​Skanowanie ramieniem pomiarowym w firmie Mürdter

W kwestii zapewniania jakości dostawca z branży motoryzacyjnej Mürdter nie pozostawia niczego przypadkowi. Wadliwe elementy konstrukcyjne nie są w tym przedsiębiorstwie akceptowane. W przeszłości pracownicy firmy z Mutlangen radzili sobie z tą ważną częścią produkcji głównie za pomocą konwencjonalnych przyrządów współrzędnościowych. Matthias Bracher, kierownik działu jakości i logistyki w firmie Mürdter, dobrze pamięta tamte czasy: „Transport wielkogabarytowych elementów do maszyny pomiarowej wiązał się z dodatkowym wysiłkiem”. Ponadto pracownicy używali ręcznych przyrządów pomiarowych, ale także szablonów i przymiarów, które musiały być regularnie transportowane i odpowiednio składowane. Wymagało to czasu i wiązało się z kosztami. W pewnym momencie taka procedura nie mogła już dotrzymać kroku ilości produktów oraz wciąż zmieniającemu się asortymentowi. Potrzebna była nowa technika pomiarowa.

Matthias Bracher miał już okazje zebrać pozytywne doświadczenia z przenośnymi urządzeniami producenta techniki pomiarowej – firmy FARO. Jakiś czas temu w nowym zakładzie firmy Mürdter w Czechach było potrzebne całkowicie nowe rozwiązanie w zakresie techniki pomiarowej i zdecydowano się na urządzenia FARO. Firma zakupiła ramię pomiarowe Platinum wraz z zintegrowaną głowicą skanującą, którą jednym ruchem można zamontować na ramieniu pomiarowym. Użytkownik dysponuje wówczas niezawodną kombinacją pomiarową, pozwalającą na dotykową rejestrację punktów pomiarowych lub skanowanie.

„Urządzenia były wykorzystywane w czeskim zakładzie do kontroli form oraz do inżynierii odwrotnej”, opowiada Bracher. „Było to pilotażowe zastosowanie, podczas którego dokładnie przetestowane zostały te modele ramion pomiarowych”. We współpracy z firmą FARO dalej rozwijano procedury, aż w końcu udało się osiągnąć aktualne rozwiązanie. Doświadczenia w Czechach były bardzo pozytywne, ponieważ udało się znacznie zredukować koszty zapewnienia jakości. W przypadku zmiany formy lub badanego elementu wystarczyło tylko zmienić ujęcie w miejscu wykonywania pomiaru. Niepotrzebne były nowe przyrządy kontrolne, ani drogie przeciwsprawdziany. Dlatego bez wahania zdecydowano się wdrożyć rozwiązania techniczne firmy FARO w zakładzie w Mutlangen. „Na początek zainwestowaliśmy w trzy ramiona pomiarowe oraz oprogramowanie Polyworks” – tak Bracher opisuje zmiany w swym dziale. us_muerdter_03

Skanowanie ramieniem pomiarowym Faro ScanArm w firmie Mürdter ​

Ramiona pomiarowe są obecnie bardzo intensywnie wykorzystywane przy produkcji tak zwanej ramy hybrydowej do samochodowych dachów panoramicznych. Ten wyjątkowo duży element konstrukcyjny jest kolejną specjalnością firmy Mürdter i składa się z metalowej ramy powlekanej natryskowo tworzywem sztucznym. W Mutlangen produkowanych jest około 1 100 ram hybrydowych dziennie, które – bez wyjątku – kontrolowane są przez ramię pomiarowe. Bracher nie zdaje się na próbki losowe, lecz stawia na stuprocentową kontrolę. „Żaden wadliwy element konstrukcyjny nie opuszcza naszego zakładu” – zapewnia kierownik działu.

Aby zapewnienie jakości mogło dotrzymać kroku dużej prędkości produkcji, technika pomiarowa w Mürdter została perfekcyjnie zaplanowana. Matthias Bracher i jego pracownicy przygotowali do tego specjalne stanowiska ze szczegółowo dopracowanym przebiegiem pracy. Każdy ruch jest dokładnie przemyślany. „Tylko w ten sposób możemy osiągnąć niezbędną przepustowość” – tak Bracher uzasadnia swoje metody postępowania. Doskonałe planowanie ma jeszcze jeden pozytywny skutek: koledzy pracujący na tym stanowisku pracy nie muszą dysponować specjalnym wykształceniem z zakresu techniki pomiarowej, ponieważ ramiona pomiarowe są bardzo łatwe w obsłudze.

Matthias Bracher nie żałuje swej decyzji. Jego zdaniem wydajność systemu FARO jest niedościgniona. Przestawienie się na ramiona pomiarowe spowodowało obniżenie kosztów zapewnienia jakości o około 40 procent. Tym samym zakup urządzeń bardzo szybko się zamortyzował – a to otwiera nowe możliwości dla przyszłościowych inwestycji.

O firmie Mürdter Metall- und Kunststoffverarbeitung:

Założona w 1965 roku firma „Albert Mürdter Werkzeug- und Formenbau“, działa też na rynkach w Czechach oraz w Chinach. Dostawca dla przemysłu motoryzacyjnego produkuje elementy wnętrza pojazdu oraz elementy zewnętrzne z tworzyw sztucznych, metodą formowania wtryskowego. Firma stawia na najwyższą jakość swoich produktów, elastyczność oraz ciągle dąży do zwiększenia wydajności produkcji. Firma Mürdter wspiera swoich klientów począwszy od planowania i rozwoju produktu, aż po produkcję seryjną nawet złożonych komponentów.

Źródło: faro.com

One Comment

  1. ogrzewanie ekologiczne
    Lis 10, 2016 @ 11:07:05

    Świetny artykuł. Interesujący, konkretny, życiowy.

    Nic dodać nic ująć.

    Reply

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Back to Top